| Auteur |
Bericht |
asvgils
kitten
|
Geplaatst:
Za Feb 24, 2007 4:14 pm |
  |
DE CHARTREUX OF KARTUIZER
Zo’n 16 jaar geleden zat ik bij de dierenarts en daar zag ik hem, hij had een prachtige blauwzilvergrijze vacht en koperkleurige ogen. Hij keek me minzaam aan. Het was liefde op het eerste gezicht. Degene die hem mocht begeleiden vertelde me dat dit een Chartreux was.
Hem ben ik nooit meer vergeten...
Toen we een paar jaar geleden een raskat wilden aan gaan schaffen wist ik dan ook meteen wat het moest worden, een Chartreux (of in het Nederlands een Kartuizer) dus.
De Chartreux is een stoere franse kat. Het is een blauw kortharig ras dat waarschijnlijk in de 16de eeuw uit Syrië is meegenomen naar het klooster van de Kartuizer monniken in Frankrijk.
La Grande Chartreuse is een afgelegen berggebied in de franse Alpen tussen Grenoble en Chambéry.
De monniken zouden deze katten daar gehouden hebben om knaagdieren te bestrijden. Omdat het klooster zo afgelegen ligt kon het ras zich niet vermengen met andere katten.
De specifieke raskenmerken hebben zich zo optimaal kunnen ontwikkelen.
Type:
De Kartuizer is een middelgrote tot grote kat met een stevig en gespierd lichaam. Vooral de katers zijn fors, de poezen ogen heel elegant.
Hij heeft een brede, goed ontwikkelde borst en middellange niet te hoge, krachtige benen.
Zijn staart is middellang met een mooie afgeronde punt.
Kop, oren en ogen:
De kop is trapezevormig, breed aan de basis en bovenaan smal, met een brede en rechte neus.
De middelgrote oren staan staan hoog op het hoofd, dit geeft de kat een alerte indruk.
De ogen zijn groot en open, de buitenste rand is licht naar boven getrokken.
De oogkleur mag variëren van een zuiver en intens donkergeel tot donkerkoper en mag geen enkel zweem van groen bevatten.
Vacht:
De Kartuizer heeft een dubbele vacht. De ondervacht is wat wollig en heeft dezelfde kleur als de bovenvacht. Hij staat van het lichaam af en ziet eruit en voelt aan als fluweel.
Alle schakeringen tussen bleek blauwgrijs en dieper blauwgrijs komen voor en zijn toegestaan, maar de voorkeur gaat uit naar bleek blauwgrijs.
Karakter:
Een vriendelijke, evenwichtige en rustige kat. Een beetje een terughoudend type, hij zal niet snel op schoot komen liggen, maar wil wel graag in de buurt zijn.
Kan prima met kinderen overweg en zal niet snel zijn nagels uitslaan als hem iets niet bevalt.
Wordt ook wel eens de hondkat genoemd omdat je hem van alles zou kunnen leren wat je een hond ook kan aanleren.
Laat zich niet graag foppen met spelletjes, dat vind hij ver beneden zijn waardigheid.
Moses
'Onze' Moses wordt niet graag vastgehouden, maar geniet werkelijk enorm van een lekkere aai-beurt. Hij gaat er zelfs voor op zijn rug liggen zodat je hem goed over zijn buik kan aaien.
Hij begint al te spinnen als je er nog alleen maar aan dénkt om hem te gaan knuffelen.
Dat spinnen klinkt dan als een soort zware scheepsmotor die ergens diep in zijn ingewanden gaat draaien. |
|
|
|
 |
Ingrid
Crazy cat addict

|
Geplaatst:
Za Feb 24, 2007 8:47 pm |
  |
Wat een heerlijke kat en mooi issie ook  |
|
|
|
 |
asvgils
kitten
|
Geplaatst:
Zo Feb 25, 2007 2:22 pm |
  |
Dank je, maar dat poezenspul van jou is ook niet mis zeg!
Ik heb even op je website gekeken. Wat een prachtige beesten en wat hebben ze mooie namen.
En wat bijzonder dat je ook schaapherder bent.
Complimenten hoor! |
|
|
|
 |
Ingrid
Crazy cat addict

|
Geplaatst:
Zo Feb 25, 2007 2:45 pm |
  |
Thanks |
|
|
|
 |
deeske
kitten
|
Geplaatst:
Di Feb 27, 2007 4:55 pm |
  |
4 1/2 jaar geleden hebben wij ook een charteux aangeschaft. We hadden al een huispoes en wilde graag een vriendje voor haar hebben. De keuze was niet zo moeilijk. We wilde een raskat, en waren helemaal weg van de chartreux. De zoektocht naar dit ras was nog niet zo makkelijk. Uiteindelijk hebben we een chartreux uit Belgie weten te halen.
Wat zijn het toch een geweldige katten. Zo lief, eigenwijs en altijd opgewekt. Helaas hebben we na 3 1/2 jaar al afscheid van Bas moeten nemen. Hij had FIP. Wat een verschrikkelijke ziekte, je staat geheel machteloos. Wat een gemis.
Nadat hij was overleden, wisten we zeker dat we weer een chartreux wilde. We hebben ons toen ingeschreven bij een cattery in Nijmegen. En nu 1 jaar na inschrijving, hebben we twee geweldige kittens (katers) mogen verwelkomen bij ons thuis. Het zijn broertjes en ze zijn zo ontzettend lief .
Ik zal snel een aantal foto's plaatsen. |
|
|
|
 |
Nicole
Erelid

|
Geplaatst:
Di Feb 27, 2007 5:22 pm |
  |
Prachtig.....prachtig in kleur,prachtig stel ogen en volgens mij een heerlijke vacht om te kroelen!!  |
|
|
|
 |
J.J.
kitten
|
Geplaatst:
Di Feb 27, 2007 5:45 pm |
  |
Ziet er geweldig uit en zo keurig die vacht alsof deze met een nagelknippertje is geknipt  |
|
|
|
 |
indy
kitten
|
Geplaatst:
Ma Sep 08, 2008 9:54 pm |
  |
dit is onze indy (6 tal maanden oud) kattinke... en een echte deugniet zij kwam in ons leven een 3 tal weken geleden
 |
|
|
|
 |
indy
kitten
|
Geplaatst:
Zo Dec 28, 2008 10:00 pm |
  |
dit chartreux kattinke is momenteel een grote 4 maand bij ons.. en is ongeveer 10 maand oud.ze is als zwerverster komen opduiken in onze straat.. na navraag in onze straat bleek ze van niemand te zijn... het 6 maand oude poesje leefde dag en nacht buiten, sliep tussen de lavendelstruiken en onder geparkeerde auto's... was afhankelijk van wat ze kreeg van de mensen soms was het iets soms niets, ze was heel mager je voelde haar ribben liggen... ze zat met een teek in de nek en onder de vlooien... een 3cm snede onder de kin.Het kattinke heeft heel wat meegemaakt in haar jonge leven zoals je ziet...
maar heeft zich in die 4 maanden bij ons ontplooid tot een hele lieve aanhankelijke poes.

samen met grote broer  |
|
|
|
 |
|
|